Page 45 - EnterUL ONLINE
P. 45

GALERIE & UMĚNÍ: DUUL – LOOKING FOR 20'

padat tak důležité sledovat módní magazíny.        udělá. Začal jsem hledat, co po továrnících     GALERIE & UMĚNÍ
Ale myslím, že je to pro nás velká výzva.          zbylo a objevil jsem vzorkové knihy. Došlo mi,
Mohla by se konečně uchytit slow fashion           jak obrovsky barevná, kreativní a vzorovaná     45
a poukázat na to, že nadvýroba je nesmyslná        naše minulost je. My si to neuvědomujeme
a že na kvalitě opravdu záleží. Je to srovnatel-   a věříme, že minulost našich babiček byla
né s dobou, kdy přišly do módy umělé               černobílá, protože nám po nich zbyly čer-
materiály anebo se světovou válkou, která          nobílé fotky. Na základě vzorkových knih
zcela změnila střihy.                              jsem se rozhodl s těmi barvami pracovat jako
Doufám, že díky zásahu koronaviru se tedy          s artefaktem. Přenáším je do jiné oblasti,
v brzké době dočkáme kvalitnějších                 přišel jsem s tapetami.
a udržitelnějších výrobků. Móda totiž není         Jak byste uměním nedotčenému Ústeča-
jen o tom, co nosíte, ale o zdrojích i lidech.     novi vysvětlil, co ho čeká na vaší výstavě?
Jak vnímáte severočeské Sudety, jež                Nejjednodušší otázka, která se těžce
hrají ústřední roli ve vaší dizertační             odpovídá☺ Výstavu tvoří dva prostory.
práci a tvorbě?                                    Návštěvník se dostává do imaginárního vy-
Pro mě je to místo, kam jsem se po letech          tapetovaného prostoru. U vstupu je lávka, kde
vrátil. Severní Čechy jsou spojené s částí mé      se můžete rozhodnout, jestli vůbec chcete
rodiny, kterou poznamenal oboustranný              pokračovat a vstoupit. Do toho by vás neměl
odsun. Sudety podle mě ještě nejsou moc            nikdo nutit. Tapetáž je abstraktní a působí
probádané. Lidé, kteří je osídlili, přestali vyt-  jako malba na zdi. Jde o malý prostor, ve
vářet tradice a ani doba tomu moc nepřála.         kterém je ale mnoho detailů a drobností.
A já věřím, že bez tradic je poměrně těžké v tom   Nejdůležitější je, aby si návštěvník dal čas
daném místě žít. Což je ale skvělá příležitost     a pobyl tam, protože až po nějaké době se
pro hledání něčeho v ničem. Fascinuje mne          začnou odkrývat další vrstvy, které na první
Most. Byla obří snaha postavit krásné město,       pohled zůstávají neznámé. Z ústeckého
vysušit Komořanské jezero a nakonec vše            muzea jsem totiž přinesl vzorkovníky a s těmi
zalila voda... Místní příroda dostává neustále     pracoval, což je zajímavé, protože muzeum je
rány, které nám ale neuděluje ona, nýbrž mi        od galerie vzdálené pouhých pět set metrů.
jí. Myslím však, že se z toho dokáže vzpama-       Pracoval jsem tedy s lokálními materiály
tovat a za 200-300 let být jiná, fantastická.      a chci tím poukázat na to, že inspiraci
Bádáte v historii sudetských textilek.             můžeme najít úplně kdekoliv.
Co vás zatím na vaší cestě do historie             Výstava je k vidění od 29. 9. – 30. 10.
nejvíc překvapilo?                                 2020 v DUUL v Masarykově ulici.
Kdysi jsem začal po muzeích objevovat              Těšit se můžete mimo jiné na komentované
zaniklý textilní průmysl a netušil jsem, jak       prohlídky, možnost zakoupení tapet a pře-
dlouho se u toho "zaseknu". Dívám se, co           nesení výstavy k sobě do obýváku, a speciální
znamená krach průmyslu pro sociální oblast         edici látkových plakátů.
a pozoruji, co zavření továren s městem
                                                                                      -Bára-
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50